Historia

Satakunnan terveyssisaryhdistyksen synnyinsanat lausuttiin Luvian Laitakarissa 1.7.1945. Silloin oli koolla 42 terveyssisarta.

Satakunnan terveydenhoitajayhdistyksen 60-vuotis taivalta juhlistettiin hienossa elokuisessa säässä, meren rannalla Porin Hakkiluodossa 20.8.2005

SATAKUNNAN TERVEYDENHOITAJAYHDISTYKSEN 60-VUOTISJUHLAT 20.8.2005

Tilaisuuden avasi yhdistyksen puheenjohtaja Marja Kaasalainen. Hänen johdollaan onnittelimme kaikki yhdessä 60-vuotiasta yhdistystämme.

Juhlatilaisuudessa juhlapuhujana oli Eeva-Liisa Urjanheimo. Hän kertoi ammattiyhdistyksen muutoksista ja aikaansaannoksista vuosikymmenien aikana, niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla. Puheessaan hän kertoi mitä ammattijärjestöön kuuluminen vaikuttaa tämän päivän terveydenhoitajalle. Liiton tuoman turvan edunvalvojana, niin hyvissä kuin ristiriitaisissakin tilanteissa.

Vuosien varrella on suuriakin muutoksia ollut terveydenhoitajan työnkuvaan liittyen. Työnkuva on muuttunut  lakien, säädösten ja ohjeistusten myötä. Nykyisin kansanterveyslain uudistamistyö ja kiireettömään hoitoon pääsyä turvaavat lait muuttavat terveydenhoitajankin työtä.

Historiikin juhlatilaisuudessa esitteli terveydenhoitaja Ulla Antola. Edellinen historiikki on vuodelta 1985. Ulla Antola on silloisen historiikin myöskin tehnyt. Tilaisuudessa hän kertoi mielenkiintoisia asioit, joita vuosien ja vuosikymmenien saatossa Satakunnassa on tapahtunut. Puheenjohtajia tähän mennessä on ollut kymmenen. Satakunnassa on  järjestetty kahdet Terveydenhoitajapäivät joista on niin talkooväellä, kuin vieraillakin mukavia muistoja. Vuosittain on aktiivisesti ollut erilaisia koulutus tilaisuuksia. Myöskin jäsenistölle suunnattuja, niin liikunnallisia kuin kulttuurillisiakin tapahtumia on vuosien varrella ollut.

Ulla Antola on usean vuosikymmenen ollut aktiivisesti mukana paikallisella yhdistystasolla, sekä liiton eri luottamus tehtävissä. Juhlatilaisuudessa hänelle luovutettiin liiton kultainen ansiomerkki.

Kulttuurillisempaa ohjelmaa esittivät terveydenhoitaja Pirkko Uusivuori, hienojen pakinoiden kautta. Näyttelijä-muusikko Vesa Haltsonen esiintyi musiikkiesityksellä.

Virallisen tilaisuuden jälkeen vaihdettiin kuulumisia päivällisen merkeissä.

Kiitoksia kaikille juhlijoille, te teitte juhlastamme muistoisan! Kiitos myöskin kaikille yhdistystämme muistaneille!

Yhdistyksen hallitus